Novice

ETM 2020: So električni skiroji primerni za uporabo tudi v krajih, do katerih se pride po ne predolgih in ne ekstremno strmih klancih?

V sklopu ETM2020 smo na Občini Borovnica preizkusili, ali lahko vse bolj popularni in nadvse modni električni skiroji predstavljajo resno alternativo za dostop do P+R Borovnica  (oz. prestop na potniške vlake) in/ali trgovin, pošte, zdravstvene postaje, občinske uprave ipd. v primerjavi z avtomobilom tudi za občane/ke, ki živijo v bolj oddaljenih in »dvignjenih« naseljih v občini?  Ali pa so primerni le za »afnanje po mestih«?  Mimogrede, pri el. kolesih, tudi pri njihovih zložljivih variantah, te dileme sploh ni. Kolikor toliko sposobno el. kolo oz. kolo, ki nudi podporo električnega pogona kolesarju, ki vrti pedala (t. i. »pedalek«) je sposobno nuditi dovolj podpore celo za vzpon na Pokojišče, se pravi, da so zanje vzponi do Zabočeva ali na Laze mačji kašelj.

LANSKE IZKUŠNJE  – KOMAJDA V NE PREHUD IN PREDLOG KLANEC!

Lani smo v sklopu osrednje prireditve ETM v Borovnici skupaj z OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica prvič organizirali tudi predstavitev in preizkus el. skirojev. Mladi so bili navdušeni in so na za promet zaprti Paplerjevi ulici z njimi vse dopoldne »noreli« gor in dol. Izkazali so se kot zabavno in ob upoštevanju pravil ter obvladovanju dinamičnega ravnotežja tudi za varno vozilo. Je pa večina omagala že po slabih dveh do treh urah stalne uporabe, kar je pomenilo, da je bilo potrebno napolniti akumulatorske baterije, za kar je bilo potrebno od dve do tri ure.

Tudi v sklopu letošnjega ETM smo ob slovesni otvoritvi P+R Borovnica omogočili preizkus različnih el. skirojev, pri čemer pa smo tako zaradi varnosti kot tudi zato, da so bili vse 4 ure vsi »v funkciji«, preizkus omejili na manjši, od ostalega prometa in obiskovalcev ločen, poligon, vsak uporabnik pa je lahko znotraj njega opravil le 3 kroge in tega ni mogle ponoviti, dokler niso prišli na vrsto vsi zainteresirani.

Ko je bil lanski osrednji ETM dogodek mimo, nas je zanimalo ali najmočnejši model zmore popeljati 100 km težko osebo od železniške postaje Borovnica do županovega domovanja v Zabočevem in nazaj? S polno baterijo in v idealnih vremenskih razmerah (sončno vreme s temperaturo 22° C) je bil el. skiro temu pogojno kos. Na najbolj strmem delu klanca, pri cerkvici sv. Janeza in sredi Zabočeva, pa mu je bilo potrebno pomagati z nožnim odrivanjem. Z baterijo se je bilo potem m

ogoče odpeljati do železniške postaje, vendar pa je bila potem že skoraj popolnoma prazna.

 

LETOŠNJI LAIČNI  PREIZKUS POKAZAL VELIK NAPREDEK! TUDI V KLANEC BREZ TEŽAV!

A razvoj el. vozil, še posebej el. baterij, gre hitro naprej. Leto za tem smo imeli v sklopu ETM 2020 na voljo tudi dva najnovejša in močna el. skiroja. Urban Ride 100  PRO  ima motor  moči 350 W (okoli 0,5 »konjske sile«).

Proizvajalce zagotavlja doseg med 25 in 35 km, ne navaja pa zmogljivosti Li-ionske baterije, ki naj bi se prazna napolnila v okoli 5 urh.  Ima učinkovito zadnjo zavoro ter sprednjo in zadnjo luč, premer koles, ki imata napihljivi zračnici, pa je 10 inčev oz. 25,4 cm.  Z njim je 100 kg težka oseba, kar je maksimalna obremenitev, v idealnih okoliščinah (sončno vreme, 25° C) pripeljala od železniške postaje Borovnica do županovega  domovanja v Zabočevem, ne da bi se ji bilo tudi v najbolj strmih delih vzpona odganjati z nogo

, res pa je, da je na teh delih skiro komaj še »vlekel« in je bilo zaradi majhne hitrosti ( 4 – 5 km/h) tudi težko vzdrževati ravnotežje in voziti naravnosti. Pot nazaj do železniške postaje Borovnica je seveda zmogel z lahkoto, pri čemer se je kot povsem zadostna izkazala tudi zadnja zavora, na cilju pa je indikator kazal, da je na voljo še 1/3 kapacitete baterije, kar pomeni, da bi se po ravnem lahko peljali še dobrih 8 do 12 km. Zaključimo lahko, da je ta model, ki stane okoli 480 €, primeren za vsa naselja v občini, ki ležijo v ravnini in pogojno primeren za vožnjo do naselij kot je  Zabočevo. Pogojno, ker zmore z novo baterijo prepeljati 100 kg težko osebo v idealnih okoliščinah. Ker baterije izgubljajo svojo kapaciteto tako ob nižjih temperaturah kot tudi  časom, lahko zaključimo, da je za nekoga, ki živi v Zabočevem in se želi s el. skirojem pripeljati na vlak, potem pa od končne postaje še dobrih 5 km v službo ali šolo, ta el. skiro primeren, če oseba ne tehta več kot 80 kg. Poleg tega je potrebno vzeti v zakup, da tehta okoli 14 kg, tako da ga ni ravno najlažje prenašati, če je to potrebno.

Drug el. skiro je bil v kategoriji el. skuterjev prava »pošast«. Robbo Next 10 pro  ima kar 1000 W motor (obstaja tudi verzija z 800 W), baterije pa imajo kapaciteto18 Ah.  Stojna »ploščad« je zelo široka in temu primerno se zdi vožnja z njim, ko je enkrat preseže 8 km/h, kar je prva od treh stopenj možnosti doseganja hitrosti, ki je, tako kot pri ostalih el. skirojih, izdelanih za EU, omejena na 25 km/h, zelo lahkotna. Poleg učinkovite zadnje je opremljen tudi s sprednjo zavoro – ta pa utegne biti, če so hitrosti velike in krmilo ni zravnano, še vse preveč učinkovita. Njena uporaba zahteva veliko pozornosti in veščine, sicer se lahko kaj hitro zgodi, da bo »voznik« končal na tleh, pri velikih hitrostih pa pred tem še malo »poletel« po zraku!

Svojim zmogljivostim in robustnosti  primerno je tudi težak. 24  kg mase je vsekakor teža, ki je z lahkoto lahko dvignejo le tisti, ki so vsaj malo »natrenirani«, večina otrok in predstavnic nežnega spola pa bo tak skiro le težko spravila v prtljažnik avtomobila ali prenesla po kakšnih stopnicah. Je pa izredno zmogljiv. Tudi v najbolj strme dele klanca na trasi do županovega domovanja v Zabočevem hitrost ni padla pod 15 km/h, ob koncu preizkusa na železniški postaji Borovnica pa je indikator pokazal, da je na voljo še pol baterije.  Proizvajalce zagotavlja, da v je mogoče v idealnih pogojih po ravnini z njim prepeljati kar 80 km. Tega nismo preizkusili, nenazadnje bi bili v tem primeru preveč izpostavljeni prometnim tveganjem, saj bi morali ves čas voziti po ozkih, zakrpanih in luknjastih cestah. Zadnji dve lastnosti pa zaradi koles majhnega premera niso ravno v prid el. skirojem, tudi tistim, ki imajo kolesa večjih dimenzij, za tiste z zelo majhnimi pa so lahko nevarna ovira.

 

KAKO SE OBNESE MOČNEŠI OD OBEH NA VZPONU NA LAZE?

Opogumljeni s tem dosežkom smo preizkusili ali ta el. skiro zmore pot od železniške postaje do konca asfalta na koncu naselja Laze? Preizkus je brez težav zmogel. Se je pa pri vožnji navzdol izkazalo, da bi bilo z njim mogoče z lahkoto preseči hitrost 40 km/h, kar je glede na dimenzije koles, ne glede na to, da ima vzmeteno tako prednje kot zadnje kolo, že nevarno hitro. Zavore so sicer tudi tej hitrosti z lahkoto kos, a kot že rečeno, zavirati pri tej hitrosti na sprednjo zavoro, ne da bi bilo krmilo povsem naravnost, lahko predstavlja tveganje za hude, celo usodne poškodbe.

Zaradi tega, pa tudi zaradi teže, ni priporočljivo, da ga brez nadzora odraslih, uporabljajo otroci oz. neizkušeni uporabniki in vsi tistih, ki preveč radi podležejo raziskovanju »skrajnih meja« v pogojih cestnega prometa.

SE  NAKUP SPLAČA TUDI ČE ODŠTEJEMO »ZABAVO«?

Nenazadnje pa bo večino »firbcev« odgnala že cena. Okoli 1000 €  ni malo, a različico z 800 W motorjem je mogoče dobiti že za polovico te cene. A če vzamemo v zakup, da na ta način lahko    nadomestimo prvih 5 – 10 km vožnje z osebnim avtomobilom, kateremu se na teh razdaljah, če seveda nima el. pogona,  pogonski sklop ogreva in zato deluje v zelo neoptimalnih pogojih, se zato hitreje obrabi oz. kvari ter ima  visoko tako porabo goriva kot tudi izpuste onesnaževal zunanje

ga zraka, lahko tudi ob tem izdatku na dolgi rok in pogosti uporabi, pokrijemo stroške, ki jih predstavlja vožnja z avtomobilom. V kombinaciji s prevozom z vlakom pa smo lahko od vrat doma do vrat službe/šole nekje v Ljubljani tudi precej hitreje in ceneje, kot z avtom. Komur zadostuje že šibkejši in pol cenejši el. skiro od obeh, ki smo jih preizkusili, bo seveda točko, ko se izdatki prevesijo v prihranke, dosegel še bistveno prej. Izračun pa je seveda odvisen tudi od vrednosti avtomobila, s katerim se vozite in njegove porabe goriva ter seveda stroškov registracije, cestnine, vzdrževanja itd.

Zaključek

El. skiroji verjetno niso le modna muha enodnevnica. Če sežemo v zgodovino urbane mobilnosti so se v številnih mestih pojavili skupaj z el. avtomobili v zgodnjem obdobju »motorizacije prometa«, še pred prevlado vozil z motorji z notranjim izgorevanjem. Ko je avtomobil v urbanih okoljih zaradi svoje (pre)velike razširjenosti postal sam sebi največji sovražnik, javni prevoz pa celo tam, kjer je zgledno urejen, premalo hiter za to, da opravimo vse bolj številne opravke v urbanih središčih. Komur je kolo preveč okorno, se mu pri poti po opravkih zaradi takšnih ali drugačnih razlogov ne da gibati in pravilom ne potrebuje vozila za razdalje večje od 10 km, zanj utegne biti el. skiro zelo priročna in cenovno ugodna alternativa. Če je pripravljen seči nekoliko globlje v žep celo v primeru, da so mu cilji poti na nekoliko višje ležečih lokacijah, poti do njih pa dokaj, še vedno pa ne ekstremno, strme, čeprav proizvajalec za najmočnejši skuter, ki smo ga preizkušali, obljublja, da zmore tudi 30% vzpon.

Prihodnje leto bomo v okviru ETM 2021 poskušali zagotoviti, da si bo lahko vsaj manjše število zainteresiranih za dan ali dva izposodilo dva ali tri različne el. skiroje ter sami preizkusili ali so (v kombinaciji z vlakom, lahko pa tudi z avtomobilom) za njih realna alternativa vsakodnevni uporabi avtomobila pri poti v službo ali šolo in/ali različnih opravkih. Mogoče pa bo svoje izkušnje pripravljen deliti tudi kdo, ki tovrstna vozila za te in podobne namene že uporablja dalj časa.

Za možnost preizkusa el. skirojev v okviru ETM 2020  v Borovnici se zahvaljujemo podjetjema Avtera d.o.o. in Jansport d. o. o.

 


KAKŠEN JE »PROMETNI STATUS« ELEKTRIČNEGA SKIROJA OZ. ALI LAHKO Z NJIM LEGALNO UPORABLJAMO CESTNO-PROMETNO INFRASTRUKTURO?  

Policija razlaga zakon o pravilih cestnega prometa tako, kakor da je uporaba električnih skirojev zakonita. Preiskava časopisa Dnevnik iz leta 2019 pa je dokazala nasprotno. Uporabnike e-skirojev, ki so v izjemnem globalnem vzponu, bi policija po črki zakona morala kaznovati s kar 500 evri globe. »V zakonu piše, da se je s skirojem dopustno voziti izključno na pločnikih, poteh za pešce in kolesarskih poteh ter na območjih za pešce in območjih umirjenega prometa. Hitrost vožnje ne sme preseči največje hitrosti, s kakršno se lahko gibljejo pešci,« določa zakon. Ta hitrost sicer ni opredeljena, v praksi pa znaša od 4 do 5 kilometrov na uro. Vožnja po cesti je izrecno prepovedana. Ključni, 97. člen zakona ima še peti odstavek. V njem izrecno piše, da je v cestnem prometu prepovedana uporaba posebnih prevoznih sredstev, ki jih poganja motor in ki presegajo hitrost gibanja pešcev. Električni skiro je prav takšno prevozno sredstvo.«

Zato bo “prometna revolucija”, ki jo (skupaj z el. kolesi, rolkami ipd.) prinašajo el. skiroji,   v Sloveniji morala počakati na spremembo zakonodaje.  Ta je že pripravljena in naj bi bila sprejeta do konca jeseni oz. vsaj do konca leta. Ključna pričakovana določila:
električni skiro ne bo smel presegati hitrosti 20 km/h ali 25 km/h
– električni skiro mora biti opremljen z varnim ter odzivnim zavornim sistemom (diski ali kolutna zavora – spredaj in zadaj)
– električni skiro mora imeti na ustrezni višini nameščene odobrene luči (spredaj in zadaj)
– električni skiro mora biti opremljen z ustreznimi varnostnimi odsevniki (spredaj, zadaj in ob strani)

Električnega skiroja za vožnjo ne bo potrebno registrirati, uporaba čelade ne bo obvezna za osebe starejše od 18 let – vendar vseeno priporočena.

El. skiroje bo v prometu potrebno uporabljati enako kot kolesa in »pedaleke«: kjer so za kolesarje namenjene posebne površine ali pa skupne površine za kolesarje in pešce, bo to veljalo tudi za el. skiroje, kar pomeni, da je treba z njimi, kadar takšnih površin ni, voziti po cesti (ne pa po pločniku). Kjer ni dovoljen promet s kolesi ta ne bo dovoljen tudi el. skirojem. Na skupnih prometnih površinah za kolesarje in pešce pa se bodo lahko tudi el. skiroji gibali le s hitrostjo pešca (4-5  km/h).

Ostale novice

24. 10. 2021
Uspešna delovna akcija urejanja okolice prenovljene atletske steze

Delovne akcije, ki je potekala v soboto, 23. 10. 2021, se je udeležilo dobrih trideset prostovoljcev, med njimi občinski svetniki Peter Svete, Marko Žitko in Matjaž Ocepek, ravnatelj OŠ Daniel Horvat in župan Bojan Čebela. Izravnali so teren ob tartanski atletski stezi in posejali travo. Da bo površina primerna za tek in se ob dežju blato ne bo stekalo na atletsko stezo mora nastati čvrsta travna preproga, zato bo do takrat športno igrišče zaprto. Prostovoljci so se okrepčali z okusnim pasuljem, dobre volje pa ni manjkalo. Vsem najlepša hvala!

14. 10. 2021
SOLIDNA UVRSITEV OBČINE BOROVNICA V RAZISKAVI O TRANSPARENTNOSTI V SLOVENSKIH OBČINAH

Čeprav se morda zdi, da igrajo v državi pomembno vlogo le odločitve vlade, tudi lokalna samouprava bistveno vpliva na naša vsakdanja življenja. Ker mora biti zato njihovo delovanje odprto in vključujoče, so na inštitutu Danes je nov dan v sodelovanju z Organizacijo za participatorno družbo ter PIC – Pravni center za varstvo človekovih pravic in okolja pripravili raziskavo transparentnosti in odprtosti slovenskih občin. V njej so z 80 kazalniki ocenili vseh 212 slovenskih občin, pri čemer so pregledovali vsebine in podatke za leto 2020. Občina Borovnica se je pri tem uvrstila med prvo četrtino slovenskih občin oz. na 52. mesto.

Raziskava  je zaobjela 5 vsebinskih sklopov, v katerih so z 80 indikatorji ocenjevali:

(več …)

14. 10. 2021
PRVA OCENA NOVEGA PROMETNEGA REŽIMA V ŠIRŠI OKOLICI OŠ DR. IVANA KOROŠCA BOROVNICA

Predstavniki Medobčinskega inšpektorata in redarstva Vrhnika, Občine Borovnica ter prometni reditelji, ki so v prvih dveh tednih pouka učencem pomagali zagotavljati varno pot v  šolo in predsednik Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Jože Korošec, so po treh tednih od njegov uvedbe, ocenili nov prometni režim v širši okolici OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica.

Ugotovili so, da so starši, ki otroke z avtomobili vozijo v šolo, skoraj brez izjeme sprejeli in upoštevajo prepoved parkiranja in ustavljanja na Paplerjevi ulici ter da velika večina upošteva priporočilo, da se otroke odloži pri novem kraku šolske poti mimo Športnega parka Borovnica v obrtni-poslovni coni Struge. Še vedno pa jih kljub prepovedi nekaj parkira pred cerkvijo, nekateri pa za dostavo otrok uporabljajo parkirišče nasproti gostilne Godec ali pri vrtcu. Po umiku nadzora pa se je povečalo število tistih, ki kljub prepovedi ustavljajo na avtobusnem parkirišču pred šolo. Slednje mora glede na potrebe šole ostati v funkciji, saj veliki avtobusi ne morejo uporabljati parkirišča pri šoli. Zato je bil podan predlog, da se namesto sedanjega parkirišča uredi novo in sicer na samem vozišču, dostop do sedanjega pa prepreči s količki. Glede upoštevanja omejitev hitrosti na 30 km/h pa kaže, da ga vozniki upoštevajo vsaj v času prihodov učencev v šolo in odhodov iz šole domov.

(več …)

13. 10. 2021
V Sloveniji se širi mreža za oddajo še delujočih električnih in elektronskih aparatov

Global e-waste monitor 2020 je poročal, da je bilo v letu 2019 proizvedenih 53,6 milijona ton e-odpadkov. Letošnja gora odpadne električne in elektronske opreme bo po njihovih ocenah znašala 57,4 milijona ton. To je več kot je težek Kitajski zid, ki je najtežji umetni predmet na Zemlji. Do leta 2030 pa napovedujejo, da bo v letu nastalo že 74 milijonov ton e-odpadkov. Svetovno nastajanje e-odpadkov se torej letno povečuje za 2 milijona ton ali za približno 3-4%, kar pripisujejo predvsem višji stopnji porabe elektronike, krajšemu življenjskemu ciklu izdelkov in omejenim možnostim popravil. Več o problematiki na globalni ravni in o uspešnem zbiranju in ponovni uporabi električnih in elektronskih aparatov v Sloveniji si lahko prebereta v nadaljevanju.

(več …)

OBVESTILO O DOGODKU

Podatek je obvezen

Dogodek uspešno poslan!