Novice

Obeta se nov pomemben korak pri ohranitvi in predstavitvi dediščine Borovniškega viadukta

Gradnja viadukta in vzpostavitev železniškega prometa na progi Dunaj – Trst je zgodovinsko preoblikovala Borovnico v trško naselje in jo povezala s svetom. Temu je sledil gospodarski, socialni in kulturni razvoj oz. modernizacija vseh vidikov življenja.  Proga je sicer po I. svetovni vojni  zaradi geo-političnih sprememb izgubila svoj  izjemen gospodarski pomen. Med  2. svetovno vojno pa je dobila velik vojaško-strateški pomen, Borovniški viadukt pa je s tem postal ena od pomembnih tarč za onesposabljanje prometa po njej.

Ob tem ni šlo brez »kolateralne škode«, kot brezosebni vojaški žargon imenuje nenamerne civilne žrtve, ki jih tudi v Borovnici ni bilo malo.  Po vojni je bila sprejeta odločitev o gradnji  nove proge po obronkih Borovniške doline, ostanke viadukta pa so razstrelili. Edini preostali steber, ki še danes priča o mogočni gradnji, je bil kasneje proglašen za kulturni spomenik občinskega pomena.

Razvoj Borovnice v zadnjih 170 letih, od kar se je začela gradnja Borovniškega viadukta, je neločljivo vezan na razvoj in usodo železniške proge, ki povezuje srednjo Evropo s Jadranom.  Z gradnjo in razvojem pristanišča v Kopru je železniška povezava, ob kateri leži Borovnica, spet začela dobivati na pomenu, ki se je še okrepil z vstopom Slovenije v EU, saj je ta del 5. evropskega koridorja.  Železnica pa je od časa izgradnje viadukta pa vse do danes za večino naših občanov ostala najhitrejši, najbolj udoben in najbolj konkurenčen potovalni način za pot na delo ali šolanje v Ljubljani.

Železnica ima zaradi vsega zgoraj navedenega poseben pomen tudi za identiteto kraja, saj je v dobrem in slabem krojila in še kroji njegovo usodo. Železniška tehniška in kulturna dediščina pa postaja vse bolj pomembna tudi za prepoznavnost kraja in razvoj turizma v občini! Z obnovo železniške čuvajnice 666 je bil leta 2007 storjen prvi večji korak k ohranjanju in predstavitvi dediščine po proglasitvi ostankov edinega preostalega stebra Borovniškega viadukta za spomenik občinskega pomena v šestdesetih letih prejšnjega stoletja. Tudi organizacija proslava ob 160 letnici Južne železnice na nacionalni ravni in z mednarodno udeležbo ter izid publikacije »Borovnica-pogledi dveh stoletij« leta 2017 sta dala prispevek v tej smeri. Prav tako tudi organizacija prevoza z muzejskim vlakom iz Ljubljane na osrednjo občinsko turistično prireditev »Praznik Borovnice« med leti 2017 in 2019.

Vendar pa mlajše generacije, prav tako pa v zadnjih letih zelo številni, ki so se preselili v Borovnico, premalo poznajo zgodovinski pomen železnice in Borovniškega viadukta kot njenega simbola, za razvoj kraja, prav tako pa tudi železniške dediščine kot potenciala, ki lahko v času, v katerem železnica ponovno pridobiva pomen, služi h krepitvi pripadnosti ter povezovanju med generacijami ter med priseljenci in »staroselci«.

Z namenom krepitve in izrabe tega potenciala je Občina Borovnica na 3. rok 3. javnega poziva LAS Barje z zaledjem za sofinanciranje projektov regionalnega razvoja konec letošnjega januarja prijavila projekt na področju krepitve lokalne pripadnosti  z naslovom  “Tematski park in spominska pot Borovniškega viadukta” .

Konec julija smo s strani LAS Barje z zaledjem  dobili obvestilo , da je bil projekt izbran kot eden izmed tistih, ki bodo upravičeni do sredstev za sofinanciranje iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.  Projekt vključuje:

  • ureditev tematskega parka z informacijskimi tablami, na katerih bo predstavljena zgodovina viadukta, v parku pri Borovniškem viaduktu;
  • ureditev spominske poti do JZ pete viadukta, vključno z ureditvijo t. i. »Dijaške poti«, ki služi kot bližnjica med Zalarjevo cesto in Ramovševo ulico;
  • ureditev razglednega platoja pri JZ peti viadukta s postavitvijo informacijske in panoramske table;
  • obnovo stare varovalne ograje v zgornjem delu Miklavičeve ulice;
  • obnovo originalnih stopnic in ograje od Miklavičeve ceste proti poslopju stare postaje ter ureditev počivališča in informacijske table ob lipi pred poslopjem stare postaje;
  • raziskovanje zgodovine gradnje Južne železnice in Borovniškega viadukta ter razvoja železniškega prometa in njegovega vpliva na razvoj Borovnice preko dejavnosti zgodovinskega krožka na OŠ dr. Ivana Korošca ter predstavitev rezultatov dejavnosti članov krožka drugim učencem, staršem in krajanom;
  • razširjeno in posodobljeno predstavitev zgodovine Borovniškega viadukta preko svetovnega spleta in aplikacij za pametne telefone.

Ocenjena vrednost projekta, pri katerem poleg OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica sodeluje še HUD Karel Barjanski, je malo manj kot 91.000 €.  Pri tem naj bi iz sklada ESRR pridobili dobrih 58.000 € ostalo pa bo financirano iz občinskega proračuna.

Projektno vlogo sedaj čaka še končna potrditev s strani Ministrstva za gospodarski razvoj  in tehnologijo, kjer pa ne pričakujemo zadržkov.  Zaradi dolgotrajnosti postopka se bo večina  izvedbe projekta zamaknila v leto 2021.

Ostale novice

22. 1. 2021
Pomembna manjša izboljšava prometne varnosti na Zvirku in obeti za večje

Občani, ki živijo v delu naselja Pako, ki se mu pravi Zvirek in leži ob regionalni cesti ob meji z Občino Brezovica, so jeseni opozorili župana in občinsko upravo, da obračališče šolskega avtobusa oz. kombija ni ustrezno urejeno in ob snežnih padavinah spluženo, poleg tega pa je tudi neosvetljeno. Ob tem so opozorili tudi na nespoštovanje omejitev hitrosti s strani številnih voznikov motornih vozil v tem delu naselja in pomanjkljiv nadzor nad upoštevanjem omejitve hitrosti ter izrazili pričakovanja, da bo v doglednem času tudi .

(več …)

22. 1. 2021
Načrtovani projekti Občine Borovnica v letu 2021

Občinski svet je na 11. redni seji potrdil Odlok o proračunu Občine Borovnica za leto 2021, v kateremu so planirani odhodki za projekte, kateri se bodo izvajali tako v letu 2021 kot v nadaljnjih letih. V letu 2021 bomo izvedli naslednje projekte:

  1. Tematski park in spominska pot Borovniškega viadukta.
  2. Nadaljevanje urejanja vodovoda v Brezovici.
  3. Širitev grobnega polja na pokopališču v Borovnici.
  4. Vzpostavitev javnega WI-FI dostopa do spleta na območju P+R pri železniški postaji in železniške postaje Borovnica.
  5. Dokončanje kanalizacije na Cesti pod Goro.

(več …)

22. 1. 2021
Poročilo z 11. redne seje Občinskega sveta Občine Borovnica
  1. redna seja Občinskega sveta Občine Borovnica je potekala 23. 12. 2020 v večnamenskem prostoru OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica, med 17.00 in 20.30. Poleg vseh občinskih svetnikov in župana so se je udeležili še direktorica in večine članov občinske uprave ter predsednik Nadzornega odbora Jure Škrbec in ravnatelj OŠ Daniel Horvat.

(več …)

OBVESTILO O DOGODKU

Podatek je obvezen

Dogodek uspešno poslan!