Paplerjeva ulica 22
1353 Borovnica
V okviru Evropskega tedna mobilnosti 2017 in kot sestavni del priprave Celovite prometne strategije Občine Borovnica so se v Borovnici med 19. in 23. 9. zvrstili številni dogodki. Slabo vreme je krivo, da se je ETM 2017 v Borovnici začel v torek, 19. 9. 2017 s 4. javno razpravo za pripravo CPS Borovnica. Kljub skromni udeležbi so navzoči po predstavitvi prometno-mobilnostne vizije občine za leto 2030 zelo podrobno in kritično pregledali nabor ukrepov za njeno udejanjenje ter podali dragocene pripombe in predloge za njihovo spremembo in dopolnitev. V sredo, 20. 9. 2017 so se maloštevilni, skoraj izključno starejši občani, zbrali na v večnamenskem prostoru OŠ dr. Ivana Korošca in z velikim zanimanjem ter izraženim interesom, da se nekaj podobnega uvede tudi v naši občini, prisluhnili predstavnikoma Zavoda Sopotniki, ki sta predstavila zgodbo o uspešnem razvoju brezplačnega prevoza starejših občanov v občinah Divača, Kozina in Sežana, ki temelji na prostovoljstvu. Najbolj bogato in pestro je bilo dogajanje v četrtek, 21. 9. 2017. Med 13.00 in 15.00 je v dvorani nad vrtcem potekal posvet strokovnjakov in predstavnikov občin o nujnih posodobitvah železniškega potniškega prometa in železniške infrastrukture v Ljubljanski urbani regiji. O posvetu je istega dne v oddaji Slovenska kronika poročala TV Slovenija. Malo po 16.00 pa je ob navzočnosti nekaj radovednežev in članov Društva za električna vozila Slovenije predsednik uprave Elektro Ljubljana mag. Andrej Ribič županu Bojanu Čebeli na Molkovem trgu predal priključen priključni kabel za napajanje električnih avtomobilov, župan pa ga je izročil v roke Alojziju Petrovčiču, našemu občanu, v čigar gospodinjstvu že 5 let opravljajo prevoze z električnim Citroenom Zero, ki ga je g. Petrovčič takoj po tem priključil na prvo javno polnilnico za električna vozila v naši občini, s čimer je bila le ta tudi slovesno odprta.
Sledila je predstavitev električnih in hibridnih vozil na parkirišču OŠ dr. Ivana Korošca, kjer so se polega v električna kolesa nadgrajenih običajnih koles, serijskih električnih koles, električnega skiroja, nekaj najbolj popularnih modelov električnih avtomobilov ter dveh različic hibridne Toyote Prius obiskovalci lahko seznanili tudi z najemom in shemo deljene rabe električnih avtomobilov podjetja Avantcar d. o. o. . Številni so izkoristili priložnost in se zapeljali z vozili, ki so danes kljub subvencijam Ekosklada j. s. še redka, a bodo očitno prej kot mislimo začela izpodrivati tista s pogonom zgolj na motor z notranjim izgorevanjem.
Komaj je zadnji električni avto odpeljal iz Borovnice že je v večnamenskem prostoru OŠ dr. Ivana Korošca skupina 5 učencev 9. razredov lokalne osnovne šole predstavila raziskovalno nalogo, v kateri so si pod mentorstvom učitelja Darjana Geohellija zadali nalogo, da s pomočjo svojih pametnih telefonov zabeležijo, s pomočjo računalnika in LCD projektorja pa predstavijo pričevanja nekaterih tistih vse manj številnih občanov, ki se še spominjajo časov, ko je še stal mogočni Borovniški viadukt ter dogodkov, ki so botrovali njegovemu postopnemu uničenju med 2. svetovno vojno in tik po njej.
Prav vsi obiskovalci tega dogodka so ostali tudi na naslednjem, dobro obiskanem predavanju strokovnjaka za železniško zgodovino in dediščino dr. Tadeja Brateta, ki je na zelo zanimiv in izviren način najprej predstavil začetke razvoja tirnega prometa in železnic, potem pa osnovna zgodovinska dejstva o gradnji Južne železnice ter z diapozitivi poleg same železniške infrastrukture tudi večino lokomotiv, ki so vlekle in še vlečejo vlake na njej.
Verjetno je tudi hladno in megleno petkovo jutro botrovalo temu, da so se kljub temu, da so bili pozvani, da se na Dan brez avtomobila na pot v službo, predvsem pa v šolo, odpravijo peš ali s kolesom, odzvali le maloštevilni. So pa medobčinski redarji in prometni policisti pokazali pripravljenost zagotoviti višjo raven varnosti za šibkejše udeležence v prometu. Z županom in predstavniki občinske uprave so si tudi izmenjali mnenja in predloge o tem, kaj storiti, da se bo v prihodnje takšne in podobne akcije vključilo več občanov.
V jutranji megli se je začel tudi sobotni Ponyev kolesarski dan, a je meglo kmalu pregnalo sonce in maloštevilni obiskovalci so imeli enkratno priložnost, da brez gneče preizkusijo različna kolesa, ki jih poganja elektrika in/ali le omogočajo, da do hitrosti 25 km/h vrtenje pedal bolj ali manj podpre tudi električni pogon. Poleg električnih koles, ki jih ponujata Kolesarski center Špan in podjetje Hribitec so bili v središču pozornosti 3 različni modeli novega Ponya, kolesa, ki je spet obudil legendarno ter med pripadniki obeh spolov in vseh starosti priljubljeno zložljivo okretno kolo, ki so ga od sredine 60-ih do propada tovarne konec 90-ih let izdelovali v tovarni Rog. Posebne pozornosti je bilo deležno tudi “lezi -kolo” z električnim podpornim pogonom, s katerim se je iz Ljubljane pripeljal starejši obiskovalec, velikega zanimanja pa tricikel za prevoz otrok, ki se ga da enostavno spremeniti tudi v kolo za prevoz tovora.
Posebnega priznanja Občine Borovnica pa je bil za svoj prispevek k popularizaciji kolesarjenja kot trajnostne oblike mobilnosti v sodobnem življenju deležen občinski svetnik Matjaž Ocepek, ki vse svoje poti po različnih opravkih in v prostem času skoraj izključno opravi s kolesom ter tako na leto prekolesari med 15.000 in 18.000 km. Pred tekmovanjem na Ponyem kolesarskem poligonu spretnostne vožnje, na katerem so najprej s svojimi, potem pa tudi s kolesi Pony z navdušeno tekmovali tudi člani in članica gorsko-kolesarskega krožka OŠ, se je marsikateri tekmovalec ogrel na “smuti kolesu” ter si z vrtenjem pedal tudi naredil okusen, zdrav in energije poln borovničevo-bananin napitek.
O pomenu kolesarjenja za zdravje v vseh življenjskih obdobjih ter pravilnega nošenja kolesarske čelade za zaščito glave pred poškodbami ob padcih je bilo mogoče izvedeti vse na stojnici Centra za krepitev zdravja Vrhnika. V njeni neposredni bližini je bil tudi prostor za delavnico poslikave čelade. Čeprav so tako v projekt DEPO vključeni zaposleni JP KPV d. o. o. kot tudi Servis športne opreme Žare ponujali nekaj lepo obnovljenih rabljenih koles, pa tokrat nobeno ni našlo novega lastnika. So pa svoje lastnike našli kolesarski zvonci, luči, podsedežne torbice, držala za plastenke itd. s katerimi so bili nagrajeni prav vsi, ki so se udeležili tekmovanja na Ponyevem poligonu spretnostne vožnje.
ETM 2017 je v Občini Borovnica zaključila petčlanska družina, ki se je v Borovnico priselila pred dobrim letom in se je z željo, da spozna barjanske kolovoze in poti, po katerih se da precej varno kolesariti v pestrem naravnem okolju z dih jemajočimi pogledi, na štirih kolesih kolesih udeležila popoldanskega družinskega kolesarjenja do Tehniškega muzeja Slovenije v Bistri. Ker so na njem z zanimanjem prisluhnili razlagam o Ljubljanskem barju, Borovniškem viaduktu, Borovniškem vršaju, nasadih Borovnic ter načrtih občine in Krajinskega parka Ljubljansko barje za razvoj kolesarske infrastrukture in jih radovednost ni minila tudi pri ogledu prometne zbirke TMS, je izlet namesto predvidenih dveh trajal skoraj štiri ure, a je bil vsem v veliko zadovoljstvo.
Upamo, da bo dober glas o letošnjem ETM segel v vsako vas ter blokovska in naselja individualnih hiš v naši občini in da ga bodo prihodnje leto obudila vabila na manjše število prireditev, ki jih že načrtujemo. Tako se nadejamo, da bo ETM tudi v naši občini postala tradicionalen teden prireditev in dogodkov, o katerih malo premislimo o svojih potovalnih navadah in razvadah, njihovih posledicah za zdravje in okolje ter na zabaven način preizkusimo nove možnosti in nove tehnologije, ki nam lahko vsakdanje poti naredijo bolj zdrave, udobne in hitrejše ter manj obremenjujoče za okolje. Seveda se bomo tudi trudili, da bo vsako leto vsaj manjši del cestno-prometne infrastrukture bolj kakovosten in varen ter da bo na voljo kakšna izboljšana ali nova storitev v podporo bolj aktivni mobilnosti.